undersökningar

Marknadsundersökningar ger dig svar på dina frågor

Marknadsundersökningar ger dig svar på dina frågor

editorial

Det är väldigt skönt att leva i en demokrati där man får lov att säga vad man tycker. Att känna att man inte behöver hålla inne med sin åsikt och veta att den betyder någonting ger en stor ro i själen. Man känner sig mindre bortglömd. Mindre förtryckt. Istället vet man att åsikten är viktig. Inte bara i ett riksdagsval vart fjärde år, utan hela tiden. I undersökningar. Det är genom undersökningar man tar reda på hur saker och ting egentligen är.

Och hade människor inte haft rätten eller modet att säga exakt vad de tycker så hade undersökningar varit totalt onödiga. De hade fallit på sin egen orimlighet. Man kan till exempel diskutera vad en opinionsundersökning i en förtryckande diktaturstat egentligen säger. Vågar de tillfrågade ens uppge att de ska rösta på något annat parti än det styrande? Och finns det ens något annat alternativ att välja på?

 

undersökningar

Identifiera missnöjet

Möjligheten att bedriva undersökningar, och möjligheten för människor att svara med sin ärliga åsikt, gynnar också företagare. Ett företag som säljer produkter eller tjänster kanske har gått väldigt bra under en period, men plötsligt avstannar den positiva trenden och börjar dala istället. Du fattar ingenting. Du har bara fortsatt som tidigare. Det här måste bero på en faktor du ännu inte känner till, men som du måste ta reda på för att inte riskera att gå i konkurs.

Marknadsundersökningar spelar i det här sammanhanget en nyckelroll. Det är genom den typen av undersökningar som du på bred skala kan ta reda på vad konsumenterna egentligen tycker om det du säljer. Ofta kan svaren i sådana undersökningar bidra till att identifiera vad du behöver förändra för att hänga med i konkurrensen. Om nu människorna svarar ärligt vill säga. Men det får man hoppas att de gör. De har åtminstone all möjlighet när de lever i en demokrati.